
I forlængelse af Michelle Jensens indlæg i dag omkring køn og identitet – og diskussionen om hvorvidt man burde tilgodese begge køn, ved at adskille dem i visse læringssituationer, er her en forskningsbaseret artikel der bekræfter, at fx sprogfærdigheder er biologisk betinget.
Forskerne har længe formodet, at piger har bedre sprogfærdigheder end drenge. Det har vist sig, at områder af hjernen, der er forbundet med sprog, arbejder hårdere i piger end drenge ved sproglige opgaver, og at drenge og piger er afhængige af forskellige dele af hjernen, når de udfører disse opgaver. Ved at lade børn læse ord uden at høre dem og høre ord uden at se dem har forskerne fundet ud af, at sprogbehandlingen er mere sensorisk hos drenge og mere abstrakt hos piger.
Piger aktiverer områder i hjernen forbundet med abstrakt tænkning gennem sprog, hvorimod drenge aktiverer visuelle og auditive områder af hjernen. Dette betyder også, at indlæring er forskellig. Hvis piger har lettere ved at lagre informationer i de sproglige centre i hjernen, har de en fordel i sproglige og abstrakt tænkende fag.
Derimod kan drenge forbedre deres mundtlige præstationer ved at lytte mere og de skriftlige ved mere læsning.
Piger og drenge lærer forskelligt
Ny forskning viser, at mænd har 6,5 gange så meget grå substans (A) i hjernen som kvinder, mens kvinder har 10 gange så meget hvid substans (B) som mænd. Dette kan forklare, hvorfor mænd ofte er bedre til fx matematik, mens kvinder er bedre til sprog.

Grå substans – bearbejder informationer
Hvid substans – videresender informationer
Kilde:http://illvid.dk/sporg-os/laerer-piger-og-drenge-forskelligt?utm_source=ILL_uge12_2011
Ingen kommentarer:
Send en kommentar