onsdag den 11. maj 2011

Foredrag : Hanne Bech Hansen

Vi var til foredrag alle fire piger.

Hanne Bech Hansen, født i 1939 i Århus. Uddannet jurist fra Århus Universitet i 1964 og siden advokat i Odense. Hun blev derefter politifuldmægtig, statsadvokatfuldmægtig, vicestatsadvokat, konstitueret    statsadvokat, vicepolitimester og politimester. I 1988 blev hun chef for Politiets Efterretningstjeneste(PET) – hun var den første kvindelige efterretningschef i verden og blev siden statsadvokat for København, Frederiksberg og Tårnby, inden hun i 1995 blev politidirektør. Hun var gift med nu afdøde overlæge Jørgen Bech Hansen og fik en søn med denne.

Hanne fortæller om sit liv om sin barndom, uddannelse, familieliv, karriereliv om alt den magt hun har haft med sig. Hun mener at det ikke har været svært at være kvinde i en mande verden.
Hanne Bech mener ikke, at hun bevidst har søgt mod toppen.

Hun siger ”Jeg er sikker på, at jeg er havnet, hvor jeg er, fordi jeg er opdraget til at gøre mig umage med alt, hvad jeg giver mig af med. Hver gang jeg har haft et arbejde, har jeg tænkt: det her er det bedste arbejde i verden, her bliver jeg til jeg skal pensioneres. Og så har jeg koncentreret mig om det og har synes at det var spændende. På den måde er jeg kommet til at udstråle noget andet, end hvis jeg gerne ville frem i verden.”
Hun siger også, at hun ikke har tanker om noget stort. Hun sagde, at hun ikke havde nogen ambitioner. Hun ville kun gøre sine forældre glade, og som hun sagde; ”Om jeg kunne blive noget mere? Det gik jeg overhovedet ikke op i.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar